Tunnel

Versie door Pj (overleg | bijdragen) op 10 mrt 2019 om 09:39 (→‎Referentie)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Item

Wanneer is een onderdoorgang een tunnel, wanneer een viaduct? Het Pseudologisch Instituut heeft hier (nog niet gepubliceerd) onderzoek naar verricht. De uitkomst is eigenlijk niet verrassend: een tunnel gaat ergens onderdoor, een viaduct gaat ergens overheen.

In de praktijk leidt dit natuurlijk tot een groot aantal grensgevallen... Neem de spoorlijn die over een weg heengaat. Gaat de weg onder de spoorweg door? Tunnel! Gaat de spoorweg over de weg? Viaduct! Met moderne constructiemethoden waarbij de overgang geïntegreerd wordt geconstrueerd, zou je vaak van een tunnelviaduct kunnen spreken.

Wanneer er twijfel is, kiest men er in Hengelo voor om van een tunnel te spreken.

Tunnels zijn onderwerp van uitgebreide wetgeving, zowel in Europa als in Nederland. Het gaat daarbij vooral om het voorkomen van ongelukken. Begripsvorming beschouwt men duidelijk niet als een prioriteit - een gemiste kans! De tunnelwetgeving van de Rijksoverheid heeft alleen betrekking op tunnels langer dan 250 meter, en geeft wat dat betreft geen verdere duidelijkheid over het tunnelbegrip. Bij Rijkswaterstaat heeft men slechts een klein aantal tunnels in beheer (in 2015 negentien stuks), en een bijna oneindig aantal viaducten. Bij al deze viaducten kan je de vraag stellen of het volgens de Hengelose school geen tunnels zouden zijn.

Referentie

De tunnels van Rijkswaterstaat, 2015 Wetsvoorstel Veiligheid van wegtunnels

Zie ook Viaduct, Hengelo en Muizentunneltje

Bron

Nieuwe items, De Encyclopedie tot dusver 2015