Tunnel: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'Wanneer is een onderdoorgang een tunnel, wanneer een viaduct? Het Pseudologisch Instituut heeft hier (nog niet gepubliceerd) onderzoek naar verricht. De uit...') |
|||
| (8 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
| Regel 1: | Regel 1: | ||
Wanneer is een onderdoorgang een tunnel, wanneer een [[viaduct]]? Het [[Pseudologisch Instituut]] heeft hier (nog niet gepubliceerd) onderzoek naar verricht. De uitkomst is eigenlijk niet verrassend: een tunnel gaat ergens onderdoor, een viaduct gaat ergens overheen. | == Item == | ||
In de praktijk leidt dit natuurlijk tot een groot aantal grensgevallen... Neem de spoorlijn die over een weg heengaat. Gaat de weg onder de spoorweg door? Tunnel! Gaat de spoorweg over de weg? Viaduct! Met moderne constructiemethoden waarbij de overgang geïntegreerd wordt geconstrueerd, zou je vaak van een tunnelviaduct kunnen spreken. | |||
Wanneer is een onderdoorgang een ''tunnel'', wanneer een ''[[viaduct]]''? Het [[Pseudologisch Instituut]] heeft hier (nog niet gepubliceerd) onderzoek naar verricht. De uitkomst is eigenlijk niet verrassend: een tunnel gaat ergens onderdoor, een viaduct gaat ergens overheen. | |||
In de praktijk leidt dit natuurlijk tot een groot aantal grensgevallen... Neem de spoorlijn die over een weg heengaat. Gaat de weg onder de spoorweg door? ''Tunnel''! Gaat de spoorweg over de weg? ''Viaduct!'' Met moderne constructiemethoden waarbij de overgang geïntegreerd wordt geconstrueerd, zou je vaak van een ''tunnelviaduct'' kunnen spreken. | |||
Wanneer er twijfel is, kiest men er in [[Hengelo]] voor om van een tunnel te spreken. | |||
Tunnels zijn onderwerp van uitgebreide wetgeving, zowel in Europa als in Nederland. Het gaat daarbij vooral om het voorkomen van ongelukken. Begripsvorming beschouwt men duidelijk niet als een prioriteit - een gemiste kans! De tunnelwetgeving van de Rijksoverheid heeft alleen betrekking op tunnels langer dan 250 meter, en geeft wat dat betreft geen verdere duidelijkheid over het tunnelbegrip. Bij Rijkswaterstaat heeft men slechts een klein aantal tunnels in beheer (in 2015 negentien stuks), en een bijna oneindig aantal viaducten. Bij al deze viaducten kan je de vraag stellen of het volgens ''de Hengelose school'' geen tunnels zouden zijn. | |||
== Referentie == | |||
[http://rws.sabelonline.nl/kaart-tunnels/ De tunnels van Rijkswaterstaat, 2015] | |||
[https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33125_veiligheid_van_wegtunnels_en Wetsvoorstel Veiligheid van wegtunnels] | |||
Zie ook [[Viaduct]], [[Hengelo]] en [[Muizentunneltje]] | |||
== Bron == | |||
[http://www.ebna.nl/de-encyclopedie/index.php/Nieuwe_items Nieuwe items, De Encyclopedie tot dusver 2015] | |||
[[Categorie: De wereld]] | |||
[[Categorie: Nieuwe items]] | |||
Huidige versie van 10 mrt 2019 om 09:39
Item
Wanneer is een onderdoorgang een tunnel, wanneer een viaduct? Het Pseudologisch Instituut heeft hier (nog niet gepubliceerd) onderzoek naar verricht. De uitkomst is eigenlijk niet verrassend: een tunnel gaat ergens onderdoor, een viaduct gaat ergens overheen.
In de praktijk leidt dit natuurlijk tot een groot aantal grensgevallen... Neem de spoorlijn die over een weg heengaat. Gaat de weg onder de spoorweg door? Tunnel! Gaat de spoorweg over de weg? Viaduct! Met moderne constructiemethoden waarbij de overgang geïntegreerd wordt geconstrueerd, zou je vaak van een tunnelviaduct kunnen spreken.
Wanneer er twijfel is, kiest men er in Hengelo voor om van een tunnel te spreken.
Tunnels zijn onderwerp van uitgebreide wetgeving, zowel in Europa als in Nederland. Het gaat daarbij vooral om het voorkomen van ongelukken. Begripsvorming beschouwt men duidelijk niet als een prioriteit - een gemiste kans! De tunnelwetgeving van de Rijksoverheid heeft alleen betrekking op tunnels langer dan 250 meter, en geeft wat dat betreft geen verdere duidelijkheid over het tunnelbegrip. Bij Rijkswaterstaat heeft men slechts een klein aantal tunnels in beheer (in 2015 negentien stuks), en een bijna oneindig aantal viaducten. Bij al deze viaducten kan je de vraag stellen of het volgens de Hengelose school geen tunnels zouden zijn.
Referentie
De tunnels van Rijkswaterstaat, 2015 Wetsvoorstel Veiligheid van wegtunnels
Zie ook Viaduct, Hengelo en Muizentunneltje